DOGOTERAPIA

DOGOTERAPIA

„Towarzyszą nam zawsze i wszędzie, pomagając w codziennym trudzie, dając nam czystą radość. Bez nich człowiek czułby się źle na tym świecie, bo ileż radości daje tak piękna i rozumna istota jak pies.”  ks. Jan Twardowski

Stymulacja rozwoju dziecka o szczególnych potrzebach edukacyjnych wymaga stosowania różnorodnych, niekonwencjonalnych metod i form pracy. Jedną z form zajęć łączących rewalidację, naukę i zabawę jest terapia wykorzystująca kontakt z psem zwana kynoterapią lub dogoterapią. Naturalna spontaniczność i radość psa pozwalają dziecku odczuwać satysfakcję z wykonywanych zadań. Pies mobilizuje dziecko do podejmowania nowych wyzwań, staje się dla niego bardzo silną motywacją do nauki. Najnowsze badania ( Levinson, Corson) dowodzą, że obecność zwierzęcia: – uspokaja, – obniża ciśnienie krwi, – relaksuje, motywuje do wysiłku fizycznego, – stymuluje zmysły, – zwiększa pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa. Pies doskonale spełnia się w roli przyjaciela i terapeuty. Czym to jest spowodowane?

  • pies nie ocenia – pies akceptuje dziecko takie, jakim jest ze wszystkimi niedoskonałościami,
  • pies nie wyznacza reguł i granic – pozwala dziecku realizować wszelkie spontaniczne pomysły i reaguje na każdą próbę nawiązania kontaktu,
  • pies nie oczekuje – pies daje pyszczek do pogłaskania, łapę na powitanie i całego siebie do przytulania,
  • pies nie zabrania – pies pozwala zaglądać sobie do ucha, zabierać zabawki, wkładać paluszki do pyska, nie mówi „bądź grzeczny”, nie prosi o spokój, nie wydaje poleceń, nie wykazuje zniecierpliwienia,
  • pies nie stawia warunków – pies kocha bezwarunkowo, niezależnie od tego czy odniesiemy sukces czy porażkę.

I zapewne dlatego dzieci kochają przy nim pracować, uczyć się i pokonywać własne lęki i opory.

Dogoterapia – film z Luną

Dogoterapia – zdjęcia z Miszką

kliknij, aby obejrzeć więcej zdjęć: https://nasz Miszka

Zajęcia otwarte dla nauczycieli, rodziców i opiekunów

21 czerwca 2012 roku – odbyły się zajęcia otwarte dla nauczycieli, rodziców i opiekunów: wykorzystanie dogoterapii w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (Mateuszem), prowadzone przez mgr Joannę Ziajkę – oligofrenopedagoga oraz kynoterapeutę przy wsparciu mgr Małgorzaty Kempiak i mgr Anny Krysztofiak. Mateusz i Misza spisali się na medal!

Misza czerwiec

kliknij, aby obejrzeć więcej zdjęć: https://Mateusz i Miszka

  • 3 września 2013 roku – mamy do dogoterapii nową, grzeczną i prześliczną suczkę o imieniu Luna, rasy Cavalier King Charles Spaniel.

DSC01124

Od września nasz nowy piesek o imieniu Luna uczestniczy w indywidualnych zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych z chłopcem z głęboką niepełnosprawnością.   DSCF1339    DSCF1345 DSCF1363 DSCF1364   21 listopada 2013 roku – odbyło się spotkanie terapeutów z naszego ośrodka prowadzących zajęcia z udziałem zwierząt  z rodzicami dzieci z Przedszkola nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Krotoszynie. W spotkaniu uczestniczyły dwa psy pracujące w dogoterapii- Misza oraz Luna. Poza ciekawymi prelekcjami oraz filmami z zajęć rodzice mieli okazję zobaczyć także przykładowe ćwiczenia z udziałem psa. normal_3fc066266b93592c5384f37160f7a7b7  normal_9c5e7b4ba1a7a677b660ed3d4955ff33 normal_383cae990206e1775b460307db2efae2    normal_7916f8dbb89480b2df058c06cb505873     16 października 2014r. dzieci z Niepublicznego Przedszkola ,,Smerfuś” w Krotoszynie wzięły udział w  zajęciach z dogoterapii zorganizowanych przez P. Sobierajską. Dowiedziały się, co wolno, a co jest zabronione w kontaktach ze zwierzętami. Obcowanie z nimi nie tylko bawi i uczy, ale też wychowuje. Poznały nowe dla siebie przedmioty związane z psem i ich zastosowanie jak: kliker czy halter.  Dzieci bardzo chętnie i aktywnie uczestniczyły w zajęciach. 

Permalink do tego artykułu: http://konarzew.edu.o12.pl/dogoterapia/